Yhteisenä tavoitteena asumismukavuus ja vihreys
Hämeenlinnan Asunnot Oy on vastuullisen asumisen kumppani, jonka strategiaan on kirjattu yhtiön ympäristötavoitteet. Strategia ei kuitenkaan riitä, ellei sen eteen tehdä toimenpiteitä – ja siinä kultaakin arvokkaampi on asiantunteva ja luotettava kumppani.
One1 on toiminut Hämeenlinnan Asuntojen yhteistyökumppanina energia-asioissa vuodesta 2021. Ennen tätä kumppanuutta Hämeenlinnan Asunnot Oy toteutti yksittäisiä energia-alaan liittyviä parannus- tai korjaushankkeita monen eri toimijan kanssa. Hajanaisten projektien tilalle kaivattiin kuitenkin jatkuvuutta sekä aina aallon harjalla olevaa asiantuntemusta.
– Energia-alalla toimitaan laajalla toimintakentällä. Toiveissamme oli löytää toimija, joka osaisi ottaa haltuun kokonaisuuden – ei ainoastaan toteuttamismielessä, vaan kumppanina, joka pitäisi meidät kartalla siitä, mitä kaikkea energia-alalla on meneillään, mitä kannattaa tehdä, ja mihin ei kannata lähteä mukaan, kertoo Hämeenlinnan asunnot Oy:n toimitusjohtaja Tuukka Tuomala.
Kumppanuus alkoi rakentua luonnollisesti ja pikkuhiljaa One1:n tehtyä ensin tarvekartoituksen yhtiön kiinteistöissä.
– One1:n asenne herätti heti luottamusta. Tuntui siltä, että he tarkastelivat kohteitaan kuin omiaan; he pysähtyivät miettimään, mikä on asiakkaan kannalta kannattavaa ja mikä ei, Tuomala jatkaa.
Kartoitus johti pian ensimmäiseen yhteiseen projektiin, joka toteutettiin heti seuraavana vuonna. Tämän kevään kuuden kiinteistön lämmitystaparemontin jälkeen One1 on vienyt läpi muutostyöt yhteensä kahdessatoista kiinteistössä
– Isompien urakoiden lisäksi olemme toteuttaneet tai suositelleet Hämeenlinnan Asunnot Oy:lle lukuisia pienempiä energiatehokkuuteen liittyviä toimenpiteitä, kertoo One1:n toimitusjohtaja Tero Holappa.
Yhtiön ympäristöön liittyviksi tavoitteiksi Tuomala luettelee uusiutuvan energian käytön lisäämisen, energiankäytön tehostamisen sekä energiavarmuuden ylläpidon.
– Pyrkimyksenämme on päästä eroon viimeisistäkin fossiilisia polttoaineita hyödyntävistä lämmitysjärjestelmistä sekä huolehtia siitä, että käytössämme oleva tekniikka toimii energiankäytön suhteen optimaalisesti, Tuomala jatkaa.
Tehdyt toimenpiteet ovatkin kannattaneet, sillä vihreä siirtymä näkyy saman tien hiilijalanjälkimittauksissa.
– Viime vuonna tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että kiinteistöissämme, joissa oli siirrytty lämpöpumppulämmitykseen, hiilidioksidivähenemä on jopa 90 prosenttia, mikä on merkittävä luku, Tuomala toteaa tyytyväisenä.
Selkeät ja harkitut askelmerkit
Konkreettisesti yhteistyö lähtee Holapan mukaan liikkeelle One1:n tekemästä esiselvityksestä, jonka avulla heidän asiantuntijansa saavat laajan näkemyksen siitä, mitä kiinteistölle pitäisi energiaratkaisujen ja energiatehokkuuden suhteen tehdä.
– Tavoitteenamme on ymmärtää asiakkaamme kiinteistöihin liittyvä strategia ja tarpeet. Sen jälkeen teemme laskelmat toimista, jotka katsomme niiden suhteen tarpeellisiksi. Vertailemme erilaisia vaihtoehtoja ja lähdemme toteuttamaan vain investointeja, joille on analysoidut perusteet.
Myös Tuomala on tyytyväinen One1:n asettamiin selkeisiin askelmerkkeihin.
– Yhteistyökuvio helpottaa meitä suunnattomasti. Energiatehokkuuteen tähtäävät toimet pitää joka tapauksessa tehdä, mutta nyt asiantuntija pureskelee asiat puolestamme ja esittelee meille vaihtoehdot faktoineen.
Yksittäinen hanke edellyttää Tuomalan mukaan monen toimijan vertailua, mihin heidän omat resurssinsa eivät yksinkertaisesti riittäisi.
– Vertailu veisi meiltä suunnattomasti aikaa, emmekä välttämättä edes tietäisi, mitä kaikkea niissä kannattaisi ottaa huomioon. One1:lla taasen on kokemusta ja asiantuntemusta, jonka perusteella he pystyvät tekemään analyysit ratkaisujen välillä ja antamaan niiden perusteella meille suositukset ja numerot päätöksenteon tueksi.
One1:n tavassa hoitaa asioita miellyttää Tuomalaa myös se, ettei isoja muutoksia tehdä kertarysäyksellä, vaan vaiheittain siinä järjestyksessä, kuin ne kannattaa tehdä.
– Huomionarvoista on myös se, ettei One1 edusta mitään tiettyä tuotemerkkiä ja teknologiaa, vaan ratkaisut perustuvat oikeasti laskelmiin.
Kaksikko on samaa mieltä siitä, että syvä yhteistyö saa aikaan sen, että kumpikin tuntee toisen toimintatavat, jolloin kaikki keskustelu, toimenpiteiden määrittely ja niistä sopiminen helpottuu kummasti.
– Jatkumo luo toimintavarmuutta ja tuo myös eurollisia säästöjä.
Asukkaat hyötyvät yhteistyöstä
Miten tämä kaikki näkyy sitten asiakkaalle?
Tuomalan mukaan heidän kiinteistöjensä asukkaat ovat ympäristöasioiden suhteen nykyisin hyvin tiedostavia, jolloin yhteistyö organisaation kanssa, joka elää niin sanotusti alan aallonharjalla auttaa kiinteistöyhtiötä vastaamaan tarpeeseen.
– One1 tietää, missä energia-asioissa mennään, ja he kertovat uusista tekniikoista ja tutkimustuloksista saman tien myös meille. Se taas auttaa meitä tekemään oikean suuntaisia ratkaisuja, mitkä hyödyttävät paitsi ympäristöä, mutta pienempien energialaskujen ja paremman asumismukavuuden myötä myös asukkaita.
Ympäristöasioista huolehtiminen on hyvää palvelua, Ja One1:n asiantuntijuuden ja omistautumisen ansiosta me voimme tarjota sitä asiakkaillemme, Tuomala kiteyttää.
Asiakastarina on julkaistu ensimmäisen kerran Hämeenlinnan Asunnot Oy asukaslehdessä 11.6.2024.
Voisiko tämä ratkaisu sopia myös teille?
Ota yhteyttä.